De reis is rond

21 april 2010 - Arambol, India

Geladen met een pak nieuwe ervaringen en een paar extra kilo's (niet alleen van de souvenirs), zal ik over een week terug op Belgische bodem staan. Deze trip door zes Aziatische landen was een rollercoaster met vrijwel enkel positieve, onvergetelijke momenten. De denguemug en de starende Indiër zijn al lang vergeven.

Mijn eerste dag in Delhi lijkt zo lang geleden en als ik door mijn dagboek blader, sta ik ervan versteld hoe goed je zeven maanden kan vullen: boottochtjes op de Ganges, de Taj Mahal, de Mount Everest en Angkor Wat bewonderen bij zonsopgang, de slappe lach krijgen in een tuktuk, praatjes slaan met boeddhistische monniken, Himalaya's beklimmen, paragliden, je door de tunnels van een vleermuizengrot persen, baden met een olifant, dineren tussen de muizen, trekken langs Thaise bergstammen, tuben in Vang Vieng, cruisen door Laos, sterren kijken in een bamboedorpje met een van je beste vriendinnen, een 7km-lange grot doorvaren, doen alsof je al jaren Lao spreekt met de zinnetjes van de motoverhuurder en dat ook geloven dankzij homebrewed Lao-Lao, kerst en nieuwjaar vieren op een strand, de nieuwe functie van een emmertje ontdekken, een schooltje mee helpen opstarten (met dank aan de sponsors!), kippenvel krijgen in S-21 en de Killing Fields, kindjes verzorgen aan de dump, ladyboys bewonderen, na een fullmoonparty opstaan zonder kater, leren duiken, 4 dagen op een boot leven, zwemmen tussen haaien en manta rays, meespelen in een Bollywoodserie, ontbijten met een Indische hindoefamilie en dineren met een Maleisische moslimfamilie, bevriend geraken met 12- tot 68-jarigen uit 5 werelddelen, ...

Er is geen betere en leukere leerschool dan die 'on the road'. Geschiedenis, godsdienst, aardrijkskunde, talen en ook wiskunde (tellen in 7 currencies), biologie (de onderwaterwereld) en zelfs chemie (samenstelling nitrox) kwamen aan bod. Daarnaast heeft het me getoond dat het gemakkelijk is om je leven om te gooien en bv. duikinstructor te worden aan een paradijselijk strand, maar ook dat een duikinstructor niet per se gelukkiger is dan een theeplukster.

Zoals onze jongste vriend, de 12-jarige Indische Gokul al zei: With hard work, discipline and self-confidence you can do anything but good friends, parents and family are what make us happy.

Tot over een week!

Meer foto's:

1. Annemie:
    hey joke!!!!

ons ella en ikke kijken er al ongelooflijk naar uit om je terug te zien!!! heb tegen ons ella al veel over je verteld ze en over al je avonturen!!
    geniet nog van de laatste week en tot snel!!!!
    dikke kus xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  2. ingrid:
    21 april 2010
    Hoi Joke, wat een belevenissen hè als je dat zo in een paar zinnen leest. Nogmaals bedankt dat je ons hebt laten meegenieten. Geniet nog van je laatste week en kom weer veilig thuis!!!! xxx Ingrid
  3. Pa Seppe:
    Hey Joske,
    wij popelen hier om je terug te zien! Zelfs het luchtruim is volop bezig zich klaar te maken voor je thuiskomst. Wij hebben je reisverhalen altijd met héél veel plezier gevolgd: ge hebt dat goed gedaan!!! Tot volgende woensdag, er zal een bruin boke met kaas klaarliggen.
    Dikke kus!!!
  4. Ellis:
    Hej Jo,
    ik kijk er al naar uit om je live terug te zien, hopelijk zo snel mogelijk!!! Ik denk met plezier terug aan onze zalige maand samen, en vond het zalig om mee verder te reizen dankzij uw schrijftalent;-). Geniet nog van het laatste weekje!
    Dikke kus
    Ellis
  5. Bompa:
    21 april 2010
    Eindelijk bijna terug thuis. Bij ons staan de flessen bubbels al klaar. Ik heb al je verhalen afgesprint voor Oma, ze heeft die meermaals gelezen en er echt van genoten. Kom veilig thuis en tot volgende week.
    Dikke kus.
  6. Anne-Lore:
    21 april 2010
    You bring tears to my eyes. Fantastisch wat je allemaal hebt meegemaakt. Ik kijk er naar uit om je terug te zien en nog meer verhalen te horen. Ik stel me bij deze kandidaat om een weekje met je te gaan duiken. Egypte, Belize, Malediven... Kom veilig thuis. Wij zetten ook een flesje cava klaar en hier vlakbij is een hele goeie frituur. Dikke kus. X
  7. hanne:
    22 april 2010
    hey jo!!!!

Wat een avontuur!
    Wij zien er alvast naar uit dat je terug bent. (Nu wel met een dikke buik en een (heel erg veel) pratende peuter op de arm...)

Geniet van de laatste momenten, mij heb je in ieder geval mee laten genieten met je mooie verhalen en prachtige foto's!

tot volgende week!

ps Wanneer land je ongeveer in zaventem? (als er geen nieuwe vulkanen uitbarsten toch...)
  8. Elise:
    23 april 2010
    Joke! langs de ene kant lijkt het lang geleden dat ik je nog gezien heb, langs de andere kant ook helemaal niet. Zie er vree hard naar uit om je sappige verhalen live te horen!

Elisa