Awkun!

1 februari 2010 - Phnom Penh, Cambodja

= een heel dikke merci voor jullie gulle donaties! In totaal hebben jullie me 740 euro / 1030 dollar gestuurd en er is al iets meer dan de helft goed gespendeerd. We hebben het besteed aan:

- muren, posters en leerspelletjes voor de school

- vrachtwagens met zand voor de speelplaats

- verf, matrassen en een toilet voor de vrijwilligerskamer

- brood en fruit voor 400 mensen die aan de oude vuilnisbelt wonen

De eerste twee weken hebben we vooral gebouwd aan de school, een paar basislesjes Engels gegeven en de vrijwilligerskamer geverfd. Nadien heb ik samen met de Zwitserse Katalin een week vrijgenomen om de bekende Angkor Wat in Siem Reap en het stadje Battambang te bezoeken.

Ondertussen zijn we Isaac terug aan het helpen en heb ik de eer om jullie centen verder in de school te steken. Katalin is gisteren naar Thailand vertrokken, maar er komen steeds nieuwe mensen helpen. Ik heb mijn visum met een maand verlengd en ben hier waarschijnlijk nog tot eind februari.

Na een maand werken en reizen in Cambodia, heeft het land al heel verschillende indrukken op me achtergelaten. Een derde van de bevolking is hier 30 jaar geleden gestorven tijdens het regime van de Khmer Rouge, maar de overlevenden zijn erin geslaagd om vredig met elkaar samen te leven. De regering doet weinig moeite om het land terug op te bouwen en er is enorm veel corruptie. In Siem Reap zijn we naar een celloconcert gaan kijken van een Zwitserse dokter, die hier al 30 jaar woont. Hij heeft vijf kinderziekenhuizen opgericht en biedt gratis medische hulp aan 85% van de Cambodiaanse kinderen, maar hij hangt nog steeds af van privédonaties en moet wekelijks op zoek naar sponsors. De kinderen uit het bamboedorpje hier zijn heel enthousiast om bij te leren, maar je ziet ook voortdurend straatkinderen bedelen met een baby op de arm, drugs verkopen, ...

Toch is er al veel gebeurd de laatste 30 jaar en dankzij projecten zoals die van Isaac zit er voor vele kinderen toch een betere toekomst aan te komen.

Nog eens heel hard bedankt allemaal, ik zal proberen om snel nieuwe foto's van het project op de blog te zetten (duurt hier heel lang).

Groetjes!

1. ingrid:
    1 februari 2010
    Hoi Joke, fijn weer iets van je te horen. Er is iets misgelopen met mijn overschrijving ( verkeerd rek. nr. kreeg het terug ) ga het nog eens proberen. Fijn dat er al zo veel geld is gestort en dat je daar al veel mee hebt kunnen doen. Blijf zo door gaan en ondertussen ook nog een beetje genieten, heel veel liefs, xxx
  2. hanne:
    hey jo!

Wat ben ik blij met nog een berichtje!!!! Het ziet er echt een mooi project uit jo! Ik heb nog altijd niet gestort (shame on me!!!!!!!!) maar ik laat zeker nog een centje achter op je rekening...

Geniet van alle dankbare en hopelijk lachende gezichtjes maar vergeet jezelf ook niet hé!

Maak er nog een mooi verhaal van...

groetekes,
    Koen en Hanne, Noor en babytje
  3. Bompa:
    1 februari 2010
    Dag mijn dappere petekind. Blij weer wat nieuws van je te horen. Denk er toch maar aan dat jou commentaar op de bewindvoerders ook door anderen kan gelezen worden die dit soort opmerkingen misschien niet kunnen appreciëren.Het is ongelooflijk dat de mensen in Cambodia na alles wat ze meegemaakt hebben toch nog de moed vinden om samen in vrede verder aan hun toekomst te bouwen. Laat me weten als ge niet toekomt met de vrijgevige donaties... ik kan nog wel enkele €'s missen. XXX van Oma en Bompa
  4. Pa Seppe:
    3 februari 2010
    Hey Joske,
    schuppen, schilderen, timmeren, lesgeven... knap wat je allemaal doet! Na enkele dagen in Dublin- zonder computer- zijn ook wij weer superblij om te lezen dat alles goed met je gaat.
    'n Héél dikke knuffel van ons. XXX
  5. Ellis:
    5 februari 2010
    Goed bezig Jo! Zalig project! Doe zo verder en vooral geniet ervan! Dikke kus xxx
  6. Karen:
    5 februari 2010
    Echt een fijn project dat je gevonden hebt! Geniet er nog van!