Diving into new adventures

16 maart 2010 - Phuket, Thailand

Life's a beach in Zuid-Thailand, maar een hele dag niksen ben ik de laatste maanden wel afgeleerd. De eerste week zat ik samen met de Nederlandse Sandra op het fullmooneiland Ko Phangan. We hebben het eilandje twee dagen verkend op een scooter, wat achteraf bekeken tamelijk gevaarlijk was. De heuvels zijn er zo steil dat je er amper in tweede versnelling overgeraakt en mijn voorwiel is een paar keer van de grond gekomen. Nadien hebben we het wat rustiger aan gedaan met een Thaise kookles en 's nachts was het genieten van vuurshows en emmertjes coctails.

Mijn volgende stop was Ko Tao, het eilandje bij uitstek om je Open Water Course te volgen. Ik had nooit aan duiken gedacht voor deze reis, maar wilde het nu wel eens uitproberen. Ondertussen is het een verslaving geworden en heb ik er na 10 dagen al 25 duiken opzitten. Na de Open Water, waar je tot 18 meter mag duiken, ging ik voor de Advanced Open Water, die tot 30 meter diep gaat. Nadien heb ik nog een specialisatie Nitrox gedaan, waardoor je langer onder water kan blijven.

Met mijn nieuwe diploma's in de hand, trok ik naar Khao Lak, de uitvalsbasis voor een vierdaagse trip op een live-aboard naar de Similans, Koh Bon, Koh Tachai en Richelieu Rock. Deze eilanden behoren tot de beste duiklocaties ter wereld en tijdens de 14 duiken in 4 dagen heb ik gezwommen tussen duizenden kleurrijke visjes (o.a. nemo's), koraalduivels, dikke moray eels, scholen grote barracuda's en tonijn, zeepaardjes, leopard sharks, whitefin reef sharks, enz. Het hoogtepunt waren de manta rays, die lijken op een ruimteschip als ze voorbij zweven. Tijdens de allerlaatste duik kwam een van de manta rays tot een meter van bij mij en de slapende leopard shark kon ik bijna aanraken. Blijkbaar heb ik geluk gehad, want een grote barracuda zat achter mij met zijn tanden bijna in mijn haar volgens mijn mededuikers. Niks van gemerkt gelukkig...

Met nog 1,5 maand te gaan, ga ik nog een paar Thaise eilandjes verkennen om daarna vanuit Kuala Lumpur naar Zuid-India te vliegen. De tijd vliegt verschrikkelijk snel nu en er is nog zoveel te zien. Morgen vertrek ik naar Ko Phi Phi, bekend van de film 'The Beach'. Ik zal jullie wat zonneschijn sturen, want hier is het ondertussen bloedheet aan het worden! Groetjes! x

1. ingrid:
    17 maart 2010
    Hoi Joke, wat een geweldige weken heb je er weer op zitten zeg, ik denk dat je daar ook wel de mooiste duikplekjes hebt gezien. Wat een leven!!! (zei zij jaloers)Elke keer als ik je blog lees dan denk ik dat kan niet nog mooier worden maar het wordt precies elke keer nog beter dan wat je al hebt meegemaakt. Fijn dat je ons ook wat zonnestralen toe stuurt (hebben we heel hard nodig). Geniet nog maar lekker van de laatste anderhalve maand en blijf ons op de hoogte houden. Heel veel liefs xxx, Ingrid
  2. hanne:
    17 maart 2010
    Bedankt voor de zonneschijn! Ik stuur je een verfrissend windje terug!

dikke zoen
  3. Annemie:
    18 maart 2010
    hey liefste joke!!!

amai da klinkt echt zalig da duiken, ben echt jaloers!!! mijn leven hier is toch een pakje anders, alles draait hier nu rond ons ella tje, tis een echt schatje maar wel een serieuze verandering in ons leven! zal echt binnenkort nog eens ne langere mail sturen en nog wa foto's! geniet er nog van ginder maar zal toch blij zijn als je terug bent! dikke kus van ons 3 xxx