My cup of tea

6 november 2009 - Darjiling, India

Na de trekking werd het tijd om nog eens van omgeving te veranderen. Hoewel ik mijn trip naar het Royal Chitwan National Park niet via een touristoffice had geboekt, was het moeilijk om aan het uitgestippelde programma te ontsnappen: traditionele dans, kanotocht, junglewalk, olifantenbad, neushoorns zoeken tijdens een olifantenritje, ... Er zijn natuurlijk ergere dingen.

Na twee dagen tussen de beesten, zette ik mijn reis verder naar Darjeeling. Tijdens de eerste bustrip kreeg ik het gezelschap van een oudere man, die zonder blozen naar mijn diploma en loon vroeg. Toen hij daarna over de jobs van zijn vrijgezelle zoons begon, kon ik mijn muziek niet snel genoeg opzetten. Nadat hij nog een paar keer probeerde om mee te luisteren en mij een oortje te ontfutselen, was ik blij eindelijk in Janakpur aan te komen. Buiten de kleurrijke Janaki Mandir tempel was er niet veel te zien en in het enige restaurant dat in de Lonely Planet vermeld staat, liep een muis over tafel, maar het eten was wel lekker.

De locals kwamen geregeld op me af om een babbeltje te slaan: een jongetje dat me de weg wees en heel fier was dat ik zijn Engels goed vond, 16-jarige meisjes die op restaurant een verjaardag vierden en schrik hadden dat hun ouders kwaad gingen zijn omdat het al 20u was, een oudere man die me op een heel traag treintje vroeg naar de Belgische eetgewoonten, muziek, de economische en politieke verschillen, ... Een pak aangenamer dan de mensen die ongevraagd foto's van je nemen met hun gsm en je blijven aanstaren. Op zulke momenten zet ik mijn muziek en zonnebril op en vloek ik wat in mezelf.

Zo ging het ook de volgende ochtend, toen ik om 5u uit mijn groezelig hotelkamertje vertrok om de bus van 6u te halen. Uiteindelijk kwam die pas om 8.30u opdagen en ondertussen werd ik weer onophoudelijk aangestaard. Na twee busritten en een jeeprit van 7u i.p.v. 3u door verkeersproblemen, arriveerde ik om 23.30u in Darjeeling. De moed zonk me even in de schoenen toen er geen taxi's te bespeuren waren en alle hotels al dicht waren. Dankzij twee behulpzame mannen geraakte ik in het eerste guesthouse uit de Lonely Planet. Er stond volzet op de deur, maar ik belde de oude eigenares toch maar uit haar bed en ik had geluk, er was toevallig nog een kamer vrijgekomen.

Vanochtend had ik vanop het dakterras van dit sympathieke guesthouse een helder zicht op de Kanchenjunga, de derde hoogste berg ter wereld. Wegens volgeboekt vandaag ben ik wel van guesthouse moeten switchen, maar ik ben nu al fan van Darjeeling, de eerste rustige plaats die ik in India ben tegengekomen. Vanmiddag heb ik de beste thee ter wereld gedronken tussen de bergen en theeplantages, dus het was me de helse trip wel weer waard.

1. Pa Seppe:
    6 november 2009
    Wat een knappe uitzichten daar in Darjeeling! Dat lijkt idd wel een plek om efkes te blijven... Een olifantenbad, een muis als tafelgenoot, 't is eens wat anders, hé Joske! Hier in d'Ardennen kun je nu ook op safari ;-)! In Ligneuville, waar we pas op weekend zijn geweest, is deze week een zwarte panter gespot (geen grap!). Gelukkig zijn we die niet tegengekomen.
    Geniet nog van je avonturen!
    Dikke knuffel, mams
  2. Karen:
    6 november 2009
    Jaja de starende blikken... ik kan niet zeggen dat ik ze mis maar bij al dat schoons dat je daar ziet, zou ik wel bij willen zijn. Nog heel veel plezier en laad de batterijen maar goed op voordat je Calcutta trotseert ;-).
    Groetjes,
    Karen
  3. Grote zus Joke:
    Hey Joke,

Amai, je bent daar precies echt de tijd van uw leven aan 't beleven... En toffe foto's ook! Hier is alles in orde. Business as usual, dus je bent echt niets aan 't missen!
    Geniet ginder nog volop!
    Dikke kus, Joke
  4. Pa Seppe:
    8 november 2009
    Hey Jos,
    grave foto's, grave reis!
    Merci voor u berichtje op de smoelenboek trouwens, morgen is 't terug schriftelijken test.
    Hou u daar goe e!!
    Greetings x
  5. Pa Seppe:
    9 november 2009
    vorige is weerom van uwen bruur
  6. ingrid:
    9 november 2009
    Hoi Joke, bedankt voor je berichtje. Ik dacht dat je boven de 4000m was geweest vandaar mijn vraag toen. Aan mannelijke aandacht heb je precies geen gebrek, niet altijd de ideale leeftijdscategorie maar ja. Het is daar met de uurregeling nog erger als hier zo te lezen, je moet wel heel veel geduld hebben zeg. Maar zo op te foto's te zien en je verhalen te lezen meer dan de moeite waard. Nog heel veel plezier en blijf van alles genieten!!! Heel veel groetjes, xxx, Ingrid
  7. Niki Delva:
    9 november 2009
    Ik heb je website gevonden,tof!
    Jij bent toch een dikke gelukzak hé, geniet er maar van! Velen zeggen 'ik wil later een wereldreis maken', maar jij doet het toch maar hé!
    Girlpower!

Niki
  8. Koen:
    12 november 2009
    Hey Jo,

Wij zijn blij dat je het goed stelt en volgen je exploten op regelmatige basis. Btw, volgende week afscheidsdineetje voor Ellis, die je weldra gaat vervoegen.

Grtz, Koen Hanne en Noortje
  9. Jules:
    13 november 2009
    Hela collegaatje,
    Elsje Otte en ik hebben hier net samen naar uw foto's gekeken vanop één van de nieuwe pc's hier in de leraarsroom, hehe. Echt zowa te zot voor woorden hoe dat alles hier gewoon doorgaat terwijl gij te zotte dingen ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft en beleeft. De foto's zijn bijgevolg prachtig! Ik heb keiveel zin om samen met u iets te gaan eten, bij te tetteren, u te zien, te lachen en wa te roddelen, hihi. Ik mis u hier hard. Ik ga u van't weekend een mail sturen sé, want er is toch nog zoveel te vertellen. (Maar ook zowa privé, haha, dus 'k ga da ni hier neertypen.) Geniet maar goe voort, wees voorzichtig en tot schrijfs dikke vriend! plakkus, jules krapules x!
  10. Rogier:
    18 november 2009
    He lieve Joke!
    Wat leuk om je (nieuwe) verhaal te lezen, en wat een dappere reis heb je afgelegd! Ben blij dat je heelhuids en op tijd in Darjeerling bent aangekomen. Het ziet er allemaal ontzettend mooi uit, op de foto's, volgens mij heb je de goede beslissing genomen! Volgende halte, Calcutta? Of ben je al in Thailand?

Ik ben inmiddels na ongeveer 17 dagen in Pokhara terug, raar om terug te komen. Maar helaas zonder oude bekenden.. ik zal je wat uitgebereider mailen, met mn plannen, maar ik ga deze plek na een laatste fietstocht ook verlaten!

De trekking was echt heel bijzonder en onvergetelijk! Ik mail je uitgebreider, heel veel plezier in India, en daarna in Thailand en omgeving!

We keep in touch, liefs Rogier